5 najczęściej popełnianych błędów w biznesie

Czy masz czasem wrażenie, że Twoje wysiłki w rozwijaniu biznesu idą na marne? Wprowadzasz co rusz to nowe oferty i… nic? Łatwo się w takiej sytuacji zniechęcić i uznać, że marketing nie ma sensu, skoro nie działa.

Napisano DigitalBee Marzec 5, 2021

Spójrz jednak nieco dalej. Wiele firm popełnia te same błędy w swoim marketingu, może również padasz ich ofiarą?

  • Wiesz za mało o kliencie lub opierasz się o własne założenia zamiast faktyczne dane. W efekcie Twoje oferty mogą rozmijać się z potrzebami konkretnych klientów i nie przynosić oczekiwanych zysków. Żyjemy w czasach, kiedy konsumenci uczą się podejmować decyzje zakupowe zupełnie inaczej niż wcześniej, a sprzedawcy muszą weryfikować swoją wiedzę o klientach i ich potrzebach.
  • Zaniżasz cenę swoich produktów czy usług myśląc, że w ten sposób wyprzedzisz konkurencję. Jeśli sprzedajesz produkty czy usługi na granicy opłacalności, wystarczy niewielki spadek liczby klientów albo wzrost kosztów prowadzenia firmy, żeby wpędzić się w kłopoty.
  • Patrzysz na biznes krótkowzrocznie, myśląc w kategoriach “tu i teraz”. To prawda, w dobie pandemii trudno przewidzieć, jak potoczą się losy Twojej firmy za kilka lat, ale warto patrzeć dalej niż na najbliższe miesiące. W ten sposób unikniesz pochopnych decyzji, a może odkryjesz sposób na nowe źródło zysku.
  • Brakuje Ci szerszej strategii działania. Jeśli sprawy marketingowe, sprzedażowe i zarządzanie biznesem od środka traktujesz zupełnie osobno, trudniej osiągnąć harmonijny rozwój biznesu i jego stabilność.
  • Czekasz na sukces kontynuując działania nieprzynoszące efektów. To prawda, czasami trzeba uzbroić się w cierpliwość, ale jeśli nie dociekasz, dlaczego coś nie działa lub nie działa od razu, możesz stracić dużo czasu i pieniędzy.

Nie ignoruj konkurencji. Klienci zwracają uwagę na mnóstwo innych czynników: cenę, dostępność, reputację, pierwsze wrażenie, obsługę. Podsumowując: całość doświadczenia klienta ma znaczenie. Jaką rolę w tym wszystkim może odegrać… Twoja konkurencja?

  • Obserwuj, czym różni się sposób prowadzenia biznesu u Twoich konkurentów i u Ciebie. Czytaj opinie w internecie i sprawdź, co klienci chwalą, a co krytykują.
  • Wyciągaj wnioski. Dzięki obserwacji jesteś w stanie lepiej zauważyć, co może przyciągać, a co odstraszać klientów od Twojej firmy, a także jakie elementy ulepszyć.
  • Pójdź o krok dalej. Nie ograniczaj się w obserwacjach tylko do swojej bezpośredniej konkurencji – zerknij na metody promocji i sprzedaży w branżach pokrewnych lub na innym terenie, jeśli Twoja działalność jest typowo lokalna.
  • Inspiruj się, ale nie kopiuj. Każdy biznes i jego promocja może być wyjątkowa, bo prowadzi go inna wyjątkowa osoba. Jeśli natkniesz się na pomysł, który Ci się wyjątkowo spodoba, zastanów się, na ile pasuje on do Twojej firmy i jak możesz go poprawić lub lepiej dopasować do swoich potrzeb.

Jeszcze jedna ważna sprawa: w biznesie to klienci są najważniejsi, nie konkurencja. Jest nieunikniona, ale zbyt mocno koncentrując się na niej łatwo zapomnieć o potrzebach i doświadczeniach klientów. Pracuj nad tym, co ważne, a konkurencja? Niech bierze Cię za inspirację!