Trendy 2021: Nadal online ale bez ciasteczek!

Czy Wy też mieliście nadzieję, że najdalej do wiosny będziemy już mogli wrócić do rzeczywistości z 2019? Niestety, musimy jeszcze uzbroić się w cierpliwość, zarówno firmy, jak i konsumenci. Nawet jeśli Twój biznes nie został objęty obostrzeniami covidowymi, warto wprowadzić nowe sposoby kontaktu z klientami, kiedy sporo naszych interakcji międzyludzkich toczy się w internecie.

Napisano DigitalBee Marzec 5, 2021

Przede wszystkim zapewnij swoim klientom łatwy i bezpieczny dostęp do swoich produktów i usług, np. poprzez różne opcje dostawy. Wielu klientów rezygnuje z zakupów, jeśli nie satysfakcjonuje ich cena lub czas dostawy lub informacja na ten temat nie jest precyzyjna.

Od strony marketingowej zadbaj o dynamiczną komunikację. Na popularności zyskują formaty o krótkiej żywotności, np. stories na Facebooku czy Instagramie, a z drugiej strony – wydarzenia online w czasie rzeczywistym, np. webinary edukacyjne, sesje Q&A, a nawet treningi sportowe.
Jeśli prowadzisz część swoich usług online, pamiętaj koniecznie o zapewnieniu bezpieczeństwa danych! Spotkania online powinny odbywać się na platformie z szyfrowanym połączeniem i ograniczonym dostępem, chronionym hasłem. Jeśli prowadzisz wydarzenie z dostępem grupowym, przemyśl wcześniej kwestię moderacji pytań i kontaktu z odbiorcami, żeby ograniczyć ryzyko problemów technicznych czy organizacyjnych. Spotkanie online może mieć wyjątkową atmosferę i budować społeczność, jeśli zaplanujesz je od A do Z. Do dzieła!

Jak to bez ciasteczek?
Gdybyśmy mieli spojrzeć na online marketing od strony tego, co go zasila, można pokusić się o stwierdzenie, że przez lata żył na diecie ciasteczkowej. Pliki z zaszyfrowanymi informacjami na temat zachowań użytkowników przeglądarek pozwalały wyświetlać reklamy jak najlepiej dobranym odbiorcom. Jednak w czasach adblocka i domyślnego blokowania ciasteczek przez praktycznie wszystkie przeglądarki (jedynie Chrome zamierza postawić ten krok dopiero w 2022 roku) pora pomyśleć o alternatywnym podejściu.
Przede wszystkim sprostujmy: ciasteczka nie “znikną” całkowicie! Wyróżniamy dwa rodzaje ciasteczek i te, które produkuje Twoja strona internetowa (first party cookies), nadal będą funkcjonowały. Jedynie ciasteczka zbierane przez inne strony (third party cookies) będą automatycznie wyłączane w przeglądarkach. Oznacza to, że firmy, które opierają targetowanie reklam na własnych ciasteczkach (np. Google lub Facebook) nadal będą dobrze funkcjonować, natomiast zewnętrzni reklamodawcy (np. Criteo) będą musieli pomyśleć nad alternatywnymi rozwiązaniami.
Niezależnie od wszystkiego – na ciasteczkach świat online marketingu się nie kończy. Wciąż mamy do wyboru cały szereg innych sprawdzonych rozwiązań o dużej skuteczności:

  • content marketing
  • e-mail marketing
  • social media
  • SEO
  • reklama kontekstowa (dopasowana do treści strony, na której jest umieszczona)

Wniosek? Ograniczenia w wykorzystaniu ciasteczek wcale nie muszą drastycznie wpływać na Twoje działania marketingowe. Mogą wręcz pomóc w rozwinięciu gałęzi promocji “organicznej”, bez konieczności opłacenia medium reklamowego.