Email marketing

Emailing jest jednym z najbardziej personalizowanych narzędzi, nie sieje szeroko jak inne kanały, ale uderza bardzo precyzyjnie do klienta, zainteresowanego produktem lub usługą. Przy okazji jest narzędziem tanim, skalowalnym, mogą z niego skorzystać zarówno małe jak i duże firmy.

Napisano DigitalBee Luty 2, 2022

Na rozgrzewkę cytat z Getresponse:

„NAJWIĘCEJ, BO AŻ 57,37% OSÓB OTWIERA WIADOMOŚCI DOTYCZĄCE NIERUCHOMOŚCI” to dobra wiadomość dla branży i dla tych, którzy nie wierzą, że email marketing działa.

  • Jak wynika z danych od Custora, odpowiada za blisko 1/5 transakcji.
  • Średni zasięg postów organicznych na Facebooku wynosi 2-6%, a średni Open Rate kampanii mailowych w Polsce wynosi 16,57%.
  • W Polsce 97% Internautów posiada skrzynkę pocztową, a codzienne korzystanie z poczty potwierdza 69% badanych.
  • Dla 62% maile są najważniejszym sposobem wymiany informacji w sieci.
  • Dotrzesz do najbardziej zainteresowanych - email jako skuteczna reklama w Internecie

Czym jest email marketing?

Najprościej ujmując jest to jeden z kanałów marketingowych, który może bardzo precyzyjnie trafić ze swoim komunikatem do starannie wyselekcjonowanego odbiorcy. Komunikaty te mogą być edukacyjne, informacyjne, badawcze lub promocyjno-sprzedażowe. Emailing jest jednym z najbardziej personalizowanych narzędzi, nie sieje szeroko jak inne kanały, ale uderza bardzo precyzyjnie do klienta, zainteresowanego produktem lub usługą. Przy okazji jest narzędziem tanim, skalowalnym, mogą z niego skorzystać zarówno małe jak i duże firmy. Umożliwia segmentację bazy danych, przez co przekaz jest jeszcze bardziej trafiony. A przede wszystkim można zmierzyć jego skuteczność, dowiedzieć się jaki jest poziom otwarcia, które maile są najczęściej otwierane, które tematy najbardziej interesują klientów, ile razy otwierają wiadomość, z łatwością można wyselekcjonować tych najbardziej zainteresowanych.

Ale, żeby tak się stało musi być spełniony szereg zagadnień, o których Wam dzisiaj opowiem.

Czy email marketing jest skuteczny?

No właśnie, często pada to pytanie czy email marketing jest skuteczny. To może zacznijmy od początku. Aby email marketing był skuteczny musimy sprawdzić w którym miejscu komunikacji marketingowej się znajduje i jaka jest jego rola. Prześledźmy ten proces na przykładzie modelu komunikacji marketingowej:

  • Na pierwszym miejscu mamy strategię komunikacji, w której określamy z jaką treścią i w jakim kierunku będziemy się poruszać.
  • Drugi punkt to identyfikacja wizualna, czyli sposób przedstawienia naszego produktu lub usługi: nazwa, logo, materiały marketingowe, wizualizacje.
  • Trzeci punkt to ruch, czyli kanały, którymi rozsyłamy nasze komunikaty wśród grupy docelowej, czyli Google Ads, Facebook Ads, reklamy tv, radiowe, outdoor, artykuły sponsorowane, reklamy na portalach branżowych, SEO.
  • Czwarty punkt to strony lądowania, czyli gdzie trafiamy po kliknięciu lub wysłuchaniu, zobaczeniu reklamy.
  • Piątym punktem są leady, które pozyskujemy ze wszystkich źródeł ruchu, część z nich dokonuje zakupu, ale duża część potrzebuje czasu na podjęcie decyzji o zakupie.
  • Szósty punkt to emailing, którego odbiorców możemy podzielić na dwie główne grupy: tych, którzy już kupili i tych, którzy potrzebują czasu na podjęcie decyzji. Oczywiście te grupy możemy podzielić znowu na podgrupy, np. w branży deweloperskiej osoby zainteresowne rodzajem produktu (mieszkania, domy, apartamenty) lub określoną lokalizacją

Jak widać email marketing pełni bardzo ważne zadanie w tym procesie, przede wszystkim nie pozwala uciec klientom, którzy nie podjęli decyzji o zakupie, a przez stopniowe podgrzewanie, czyli wysyłkę wiadomości, pozwala budować i podtrzymywać relacje z klientami, co może w przyszłości doprowadzić do zakupu, a na pewno do wzrostu świadomości marki.

Jak zbudować skuteczny system emailingowy?

Samo wysyłanie maili do klientów o nieprzemyślanej treści niczego nie zmieni, do skuteczności tego narzędzia przyczyni się dobrze zbudowany system, czyli:

  • Baza danych
  • Angażujące treści
  • Atrakcyjna grafika
  • Blog na stronie lądowania
  • Narzędzia do obsługi mailingu
  • RODO

Baza danych

Jeden z filarów to baza danych, nasza komunikacja musi mieć zaangażowanych odbiorców. Jak zbudować bazę danych, poniżej kilka pomysłów:

  1. Przede wszystkim wykorzystujemy leady, które pochodzą z ruchu, czyli kampanii reklamowych. Pamiętajmy też o recycklingu danych, czyli klientach, którzy w poprzednich latach byli zainteresowani naszymi produktami. Nigdy nie wiemy czy dokonali już zakupu czy nie.
  2. Jeżeli prowadzimy bloga na stronie, to prowadźmy zapisy na newsletter, wtedy zgromadzimy kolejne leady do bazy.
  3. Fajnie, jeżeli w naszych stopkach adresowych w mailu znajdzie się możliwość zapisu do newslettera.
  4. Prowadźmy webinary, organizujmy konkursy to kolejne źródło leadów zainteresowanych naszymi produktami.
  5. Dobrym pomysłem jest zamawianie mailingów za pośrednictwem platform mieszkaniowych, ich klienci to osoby zainteresowane zakupem mieszkania.
  6. Możemy zdecydować się na zakup baz danych, ale tu trzeba dobrze sprawdzić źródła, aby otrzymać dane dobrej jakości i nie przepalić budżetu.

Angażujące treści

Jaki jest przepis na angażujące treści?

  1. Przede wszystkim słuchanie klienta lub własnego działu sprzedaży. Stwórz listę pytań, które zadają klienci i na tej podstawie zaplanuj komunikację.
  2. Wypisz przewagi konkurencyjne swojej inwestycji i pisz o nich, o architekturze, zaletach lokalizacji i infrastruktury.
  3. Jeśli Twoja inwestycja może pochwalić się nowoczesnymi rozwiązaniami lub dbałością o ekologię, pisz o tym.
  4. Swoją komunikację możesz urozmaicać trendami (w aranżacji wnętrz, planowaniu ogródków, pokojów dziecinnych, balkonów).
  5. Przedstaw sylwetki swoich pracowników, właściciela, wysyłaj życzenia świąteczne.
  6. Sam proces zakupu mieszkania wzbudza wiele emocji, szczególnie tematy związane z kolejnością czynności, które trzeba wykonać, aby kupić mieszkanie. Pomóż swoim klientom łatwo przejsć przez ten proces, opisz jego poszczególne kroki.
  7. Jeżeli oferujesz dodatkowe usługi jak Finansowanie lub Aranżacja Wnętrz lub masz zniżki dla swoich klientów napisz o nich.
  8. Program Partnerski – jeżeli zdecydowałeś się na opracowanie programu poleceń, napisz na jakiej zasadzie on działa i jakie korzyści będzie z niego czerpał polecający.

Atrakcyjna grafika – czyli jak powinna wyglądać treść graficzna mailingu?


  • Pamiętaj, aby grafika mailingu była zgodna z Twoją identyfikacją firmową i na tyle atrakcyjna, aby chciało się ją przeczytać.
  • Wybieraj wyraziste kolory, aby łatwo ją było zapamiętać
  • Umieszczaj logo inwestycji i logo dewelopera
  • Pamiętaj o dużym, atrakcyjnym zdjęciu
  • Zamieszczaj wyraźny tytuł wiadomości
  • Treść dopasuj do tytułu wiadomości
  • Mało tekstu, pisz zwięźle, hasłowo
  • Zamieść call to action z przekierowaniem na stronę

Blog na stronie lądowania

Blog to ważny punkt systemu, który pozwoli zaangażować klientów. To tu klienci będą lądować z przekierowań wiadomości mailowych. Ciekawie napisane 1-2 teksty miesięcznie w zupełności wystarczą, aby podtrzymać zainteresowanie naszym produktem. Pomysły na tematykę bloga znajdziesz w sekcji Angażujące treści. Dodatkowo zamieszczanie tekstów na blogu docenią roboty Google,a i wzmocnią pozycję naszej strony.

Narzędzia do obsługi mailingu

Jest bardzo wiele programów, które ułatwiają wysyłkę maili, np. freshmail, getresponse, salesmanago. Te programy umożliwiają:

  • Wgranie baz
  • Segmentację baz
  • Przygotowanie grafiki mailingu
  • Wysyłkę
  • Statystyki, raporty, analizę
  • Mierzalność skuteczności mailingów

RODO

Pamiętaj o RODO, znajomość zasad jest bardzo ważna dla prawidłowej wysyłki:

  • Narzędzie do mailingów pozwoli ci na kontrolę zmian dotyczących adresów przetwarzanych za pomocą systemu
  • Jeśli nie masz pewności czy posiadasz wymagane zgody, zrób wysyłkę weryfikacyjną, zapytaj o zgody

Jak przygotować komunikację na miesiąc?


  1. Porozmawiaj ze sprzedawcami, które inwestycje wymagają wsparcia i o co najczęściej pytają klienci.
  2. Zaplanuj komunikację, liczbę wpisów i ich tematykę, następnie opracuj graficznie mailingi, napisz teksty na bloga do których będzie prowadzić mailing.
  3. Pamiętaj o spójnej komunikacji w social mediach. Ona dodatkowo wzmocni siłę komunikacji.

Najczęściej popełniane błędy w mailingu


  • brak przekierowania na stronę
  • źle zdefinowana grupa docelowa
  • zbyt ogólne maile w bazie danych
  • nieatrakcyjne grafiki i treści
  • tylko sprzedażowe treści

Tipy


  • Pamiętaj o personalizacji, w swojej komunikacji możesz zwracać się do klienta po imieniu
  • Komunikacja nie może być tylko sprzedażowa
  • W mailingu nie może być zbyt dużo treści
  • Fajnie, żeby mail przenosił nas do treści bloga na stronie internetowej
  • Mailingi, które nie zostały otwarte wysyłamy ponownie innego dnia, o innej porze
  • Częstotliwość 3-4 razy w miesiącu

Teoria, teorią, ale o skuteczności dowodzi praktyka. Napisanie takiego artykułu nie ma większego sensu bez przykładów i to udanych.

Dobrze przygotowane mailingi sprawdzają się w każdej branży. Nie zawsze bezpośrednim celem mailingu jest sprzedaż. Czasami chodzi o zaangażowanie klientów, o zbudowanie świadomości marki, co w drugiej kolejności przekłada się na sprzedaż. Jednym z przykładów udanego mailingu jest mailing dla Akademii Rynku Pierwotnego. Jego zadaniem było zgromadzenie jak największej liczby słuchaczy z grupy docelowej, wokół cyklu webinarów tematycznych przygotowanych przez Akademię. Klient posiadał bazę danych swoich klientów, a my opracowałyśmy komunikację mailową i posty na social media, stronę lądowania wraz z blogiem. Cały ten mechanizm miał zainteresować tematem grupę docelową. Udało się, od pierwszego webinaru mamy zaangażowanie ponad 200 klientów, drugie tyle ogląda przesyłane nagrania webinarów. Wisienką na torcie jest fakt, że udało się to zrobić zupełnie organicznie, bez promowania postów w social mediach.

Drugim przykładem skutecznego emailingu jest jedna z podwarszawskich firm deweloperskich, która miała problem ze sprzedażą domów, po części wynikający z nieudanego pierwszego etapu. Trzeba było odbudować zaufanie. Po zmianie identyfikacji wizualnej strony lądowania i outdooru, poprosiłyśmy dewelopera o uporządkowanie bazy danych z klientami, którzy pojawili się od początku sprzedaży inwestycji. Do bazy zostały włączone również nazwiska klientów zainteresowanych poprzednią inwestycją, to były domy, ale w innej dzielnicy.

Domy jak dotychczas były wystawiane na platformach mieszkaniowych, reklamami w googlu zajmowała się niezależna firma, zmieniłyśmy grafikę reklam i outdooru. Duży nacisk położyłyśmy na mailing. Dwa, trzy razy w miesiącu wysyłałyśmy mailing do klientów z przekierowaniem na bloga. Komunikacja była oparta głównie o pytania zadawane przez klientów, o walory inwestycji (pokazywałyśmy inne oblicze lokalizacji, pisałyśmy o infrastrukturze tak, aby zainteresować rodziny z dziećmi, które były główną grupą docelową). Mailing pełnił też funkcję edukacyjną, pomagał klientom w zrozumieniu procesu zakupu mieszkania. Pokazywał możliwości aranżacyjne domów, rozwiązywał obawy związane z remontami okolicznych dróg lub niepokojącym sąsiedztwem. Poziom zainteresowania mailingiem był bardzo wysoki. Po sześciu miesiącach od rozpoczęcia współpracy klient sprzedał wszystkie domy.

Mailing to tanie i skuteczne narzędzie, ale trzeba pamiętać, że jest jednym z elementów w całym procesie komunikacji marketingowej i stanowi jego dopełnienie. Czyli jak zwykle najważniejsze są działania grupowe :).