Budżet marketingowy: ile kosztuje lepszy biznes?

Zwykle budżety marketingowe w małych firmach opierają się na zasadzie “im mniej pieniędzy wydam tu i teraz, tym lepiej”.

Napisano DigitalBee Lipiec 17, 2020

Budżet marketingowy: ile kosztuje lepszy biznes?

Zwykle budżety marketingowe w małych firmach opierają się na zasadzie “im mniej pieniędzy wydam tu i teraz, tym lepiej”. Rozumiem tę zasadę, bo marketing to inwestycja, a nie każdy dysponuje z dnia na dzień kapitałem na inwestycje, które mogą zwrócić się dopiero po kilku miesiącach. Jednak kwota do wydania to jedynie jedna strona medalu w planowaniu budżetu. Druga strona to poświęcony czas. Czeka Cię zbalansowanie różnych czynników, które wpływają na Twoje wydatki i wskazują rzeczywiste potrzeby. Z tego artykułu dowiesz się:

  • Na czym możesz oszczędzić i za co warto zapłacić,
  • Co składa się na budżet marketingowy,
  • Na co warto zwrócić uwagę przy wyborze narzędzi marketingowych.

Czas: co mogę zrobić samodzielnie?

Marketing internetowy ma tę niewątpliwą zaletę, że wiele zasobów jest dostępne natychmiast i w zasięgu ręki, a ich obsługa nie sprawia trudności. Serwisy oferujące gotowe projekty stron i sklepów internetowych, proste platformy do tworzenia grafik promocyjnych czy wysyłki newsletterów dają możliwości nieosiągalne przy “tradycyjnym” marketingu. Ponieważ na rynku technologii panuje ogromna konkurencja, wiele firm oferuje darmowe usługi dla użytkowników lub wersje demo pozwalające przetestować produkt bez ryzyka (do tego tematu jeszcze wrócimy).

Łatwo dać się ponieść fantazji i wykorzystać wszystkie możliwe platformy, jakie przyjdą Ci do głowy. Nie popełniaj tego błędu! Każde działanie marketingowe warto zaplanować, choćby dlatego, że możesz ocenić, ile która pozycja zajmie Ci czasu i z czego ewentualnie zrezygnować. Przykładowo: jeśli przygotowujesz 2 posty na bloga w miesiącu i zajmują Ci one kilka dni, a oprócz tego newsletter raz w miesiącu, który również wymaga przynajmniej jednego dnia na przygotowanie i testy, to trudno dołożyć jeszcze infografikę, jeśli wszystkie te materiały musisz wytworzyć sam. Digital marketing to sztuka uważnego wyboru.

Pieniądz: co muszę zlecić na zewnątrz?

Nie oszukujmy się, marketing internetowy ma wiele wariantów, od absolutnego minimum do pełnych rozmachu kampanii kierowanych do milionów użytkowników. Wersja “mini” może nie zrealizować wszystkich Twoich celów, a czas magicznie nie rozciągnie się, abyś mógł samodzielnie wyprodukować każdy potrzebny materiał. Prędzej czy później poznasz swoje ograniczenia, zarówno pod względem kompetencji, jak i dyspozycyjności. Nawet jeśli początkowo nie będziesz zachwycony koniecznością znalezienia i opłacenia podwykonawcy, na dłuższą metę takie rozwiązanie przyniesie Ci wiele korzyści.

Co składa się na budżet marketingowy?

Obsługa kanałów komunikacji

Bardzo wiele firm i samych marketerów musi popełnić ten sam błąd: nie doceniają, jak wiele pracy wymaga prowadzenie komunikacji na wielu kanałach. Dodawanie kolejnych podstron internetowych, korespondencja e-mail, social media, blogi… listę można wydłużać w nieskończoność! Każda z tych ścieżek ma pewne powtarzalne etapy, bez których robienie czegokolwiek będzie marnowaniem Twojego cennego czasu i pieniędzy:

Tekst

Internet wymusił na nas przyzwyczajenie do komunikacji pisemnej. Wydarzyło się tak z najrózniejszych względów, m.in. dlatego, że jest to najprostszy w przesyłaniu rodzaj treści – pierwsze materiały przemierzające sieć były właśnie tekstami. Wydawałoby się, że skoro wszyscy na co dzień piszemy, to każdy powinien być w stanie stworzyć komunikat w imieniu swojej marki, jednak bywa zupełnie inaczej. Może nawet sam przekonałeś się o tym, jak trudno w kilku słowach zawrzeć wiele koncepcji rodzących się w Twojej głowie? Albo przekonać potencjalnego klienta do skorzystania z Twojej oferty?

Dobra wiadomość brzmi: nie musisz tego robić samodzielnie! Copywriterzy, autorzy blog postów na zamówienie i moderatorzy mediów społecznościowych przekształcą Twoje pomysły i przemyślenia w słowa, które trafią do grupy docelowej i wpłyną na ich opinię oraz decyzje zakupowe. Nie ma nic wstydliwego w tym, że szukasz pomocy specjalisty. Freelancerzy czy małe agencje marketingowe podejdą do Twoich potrzeb elastycznie i pomogą dokładnie w takim zakresie, jakiego oczekujesz.

Materiały audio i wizualne

O ile pisanie stanowi integralną część naszego codziennego życia, z grafiką i video może już nie być Ci tak bardzo po drodze. Tak samo jak przy obsłudze komunikacji i tworzeniu tekstów, możesz polegać na swojej własnej twórczości lub cudzej:

  • Własny sprzęt. Kamery w naszych smartfonach pozwalają na fotografowanie i filmowanie z coraz lepszym rezultatem. Profesjonalny sprzęt fotograficzny również spowszechniał. Jednak nauka fotografowania, filmowania i późniejszej obróbki materiału potrafi pochłonąć wiele czasu, zwłaszcza jeśli te technologie nie są dla Ciebie intuicyjne.
  • Materiały stockowe.W internecie znajdziesz wiele serwisów z profesjonalnymi zdjęciami do wykorzystania w materiałach marketingowych. Część z nich będzie darmowa (np. Pixabay, Freepik), część płatna (iStockPhoto, Creative Market), ale w tych drugich znajdziesz większy wybór, a także istnieje mniejsze prawdopodobieństwo, że Twoi konkurenci skorzystają z tych samych materiałów.
  • Na zamówienie. Pewnych rodzajów zdjęć, grafik i filmów nie wyprodukuje się inaczej, jeśli po swojej stronie nie dysponujesz wystarczającymi kwalifikacjami i sprzętem. Zwłaszcza jeśli mówimy o materiałach typowo wizerunkowych, czyli zdjęć zespołu lub lokalu. Konkurencja na rynku fotografów jest ogromna, więc z pewnością znajdziesz kogoś, kto wykona profesjonalną usługę za rozsądną cenę.

Reklama i materiały sponsorowane

Im więcej różnych platform komunikacyjnych wykorzystujesz, tym większy staje się Twój wachlarz możliwości, jeśli chodzi o reklamy płatne, np. w wyszukiwarce i mediach społecznościowych, oraz materiały sponsorowane, takie jak artykuły w portalach lub współprace z influencerami. Reklama w internecie opiera się na założeniu, że odpowiednio nakierowana trafia tylko do osób z największym prawdopodobieństwem zakupu, a co za tym idzie – nie marnujesz funduszy na wyświetlenia w nietrafionych dla Ciebie grupach docelowych. Dlatego im więcej uwagi poświęcisz na określenie, do kogo masz kierować swoją reklamę, tym efektywniej wydasz swój budżet.

Narzędzia

Obecnie liczba danych na temat klientów, które zbieramy i przechowujemy, osiągnęła rozmiary przekraczające nasze możliwości samodzielnej analizy i wyciągania wniosków.

  • CMS, czyli system zarządzania treścią na stronach internetowych,
  • CRM, czyli systemy zarządzania bazą klientów i procesem sprzedażowym,
  • planowanie i moderacja postów w social media,
  • wysyłki automatyczne e-maili, SMSów, powiadomeń w przeglądarce itd.,
  • analityka
  • i wiele innych, uzależnionych od tego, w jakiej branży działasz. Dość szybko zauważysz zaciętą walkę między konkurentami na rynku platform do digital marketingu, co z jednej strony daje większą swobodę, a z drugiej może nastręczać trudności – nie tylko ze względu na budżet.

    Czy darmowe zawsze jest lepsze?

    Gdyby tak było, wszystkie firmy oferujące narzędzia online marketingowe już dawno by splajtowały albo oferowały swoje usługi jedynie dużym przedsiębiorstwom! Do wyboru właściwego narzędzia pod względem cenowym musisz dobrze przyjrzeć się swojemu biznesowi, jego potrzebom, a także sposobom, w jaki pozyskujesz klientów i podtrzymujesz z nimi relację. Zdecyduj, co jest dla Ciebie najważniejsze:

    Baza kontaktów

    Jeśli prowadzisz sporą część swojej komunikacji z klientami przez e-mail i inne formy masowej wysyłki, koniecznie zwróć uwagę na progi ilościowe w oferowanym cenniku, zarówno pod względem bazy kontaktów, jak i puli wysłanych wiadomości. Może się okazać, że w dłuższej perspektywie lepiej zakupić narzędzie X z niskopłatnym planem, niż korzystać z narzędzia Y w planie darmowym, po czym zapłacić więcej w momencie, kiedy Twoja baza kontaktów się rozrośnie.

    Liczba użytkowników

    Niektóre narzędzia opierają swój cennik na tym, ile osób w Twojej firmie będzie korzystało z danego narzędzia. Jeżeli planujesz zatrudnić nowych pracowników lub upowszechnić narzędzie w swojej firmie, przelicz dokładnie, czy taki model Ci się rzeczywiście opłaca.

    Dostępne funkcjonalności

    Wiele narzędzi może się wydawać bardzo podobnych, ale zdecydowanie warto wczytać się w funkcjonalności dostępne przy każdym planie cenowym. Jednak nie sztuką jest wybrać narzędzie z największym wachlarzem opcji – lepiej zastanowić się, z czego rzeczywiście skorzystasz. Odpowiedz sobie szczerze na pytanie: co już umiem, a czego chcę i dam radę się samodzielnie nauczyć? Te trzy wskazówki pomogą Ci wybrać najlepiej.

    Podsumowanie

    Budżet marketingowy to temat równie niewdzięczny, co potrzebny w każdym biznesie. Nawet jeśli decydujesz się na budżet “zero pieniędzy, tylko mój czas”, warto świadomie ten stan nazwać. Namawiam Cię jednak do szczerej kalkulacji, gdzie Twój czas jest cenniejszy niż praca przy marketingu, i polegać na solidnych podwykonawcach. Możesz zlecać zarówno produkcję materiałów (tekst, grafiki, video), jak i prowadzenie komunikacji z odbiorcami. Kolejnym wartym przemyślenia wydatkiem są narzędzia wspomagające działania marketingowe: zarządzanie treścią, automatyzację, komunikację z klientami itp. Podczas wyboru warto nie tylko sprecyzować, czego potrzebujesz teraz, ale i w przyszłości. W ten sposób unikniesz niemiłych niespodzianek przy rachunkach za użytkowanie.

    Jeśli chcesz świadomie i skutecznie zaplanować swój budżet marketingowy, czekamy na Ciebie z modułem w DigitalBee. Zapisz się na kurs digital marketingu i sprzedaży, a koszty marketingu staną się korzystnymi inwestycjami!