Narzędzia do digital marketingu
i sprzedaży
Gdybyś miał wymienić kilka niezbędnych elementów prowadzenia biznesu – co mogłoby się znaleźć na takiej liście? Czas, pieniądze, wiedza, doświadczenie
i… technologie.
Nawet jeśli prowadzisz działalność całkowicie niezwiązaną z tym sektorem, narzędzia do digital marketingu i sprzedaży pomogą Ci wejść
na wyższy poziom zarządzania komunikacją
i obsługą klienta.
Maszyny i algorytmy nie zastąpią ludzkiego umysłu, ale wyręczą Ciebie i Twoich pracowników w czasochłonnych, rutynowych czynnościach.
Przed Tobą krótka lista pomocy technologicznych: omawiam różne ich rodzaje, funkcje i wskazuję konkretne platformy warte Twojej uwagi.
Zacznijmy od podstaw: kalendarz online
Praktycznie w każdym biznesie czas ma znaczenie: umawiasz klientów, wprowadzasz nowe produkty, zaczynasz i kończysz kampanie promocyjne,
a wszystko wymaga planowania.
Stary dobry zeszyt w zaufanej szufladzie daje pewne poczucie bezpieczństwa, jednak nie stwarza tylu interesujących możliwości, ile kalendarz online. Jak to wygląda w praktyce?
- Masz dostęp do swojego kalendarza w dowolnym miejscu i czasie,
wystarczy zalogować się na urządzeniu, które akurat masz pod ręką. - Do Twojego kalendarza mogą otrzymać dostęp wybrane osoby, np. pracownicy, co bardzo usprawnia komunikację – nie będziesz już musiał
po kilka razy dziennie odpowiadać na pytanie “kiedy możemy o tym porozmawiać?”. - Możesz dodawać i zmieniać kolejne plany na dany dzień tyle razy, ile tylko potrzebujesz – trwa to bardzo krótko, kalendarz pozostaje czytelny,
a wszystkie osoby powiązane z danym wydarzeniem otrzymają powiadomienie o zmianie. - Kalendarz online jest dużo bardziej uniwersalny. Możesz dodać w nim przypomnienia o publikacji postów na swoim blogu czy w mediach społecznościowych oraz wszelkie inne daty i godziny nowości i zmian
w Twojej komunikacji marketingowej. Bardzo polecam tę metodę, bo dzięki niej możesz zaplanować publikacje z dużym wyprzedzeniem.
Na co dzień korzystam z kalendarza Google i mogę z czystym sumieniem go polecić, ale na urządzeniach Apple czy w systemie Windows również znajdziecie kalendarze z wieloma udogodnieniami.
CMS: Twoje centrum zarządzania treścią
Strona internetowa, blog, strony docelowe, sklep online – każdy z tych elementów online marketingu i sprzedaży potrzebuje miejsca na treść. Nie mówię tutaj o hostingu, bo to osobna sprawa,
a o CMS (Content Management System). Są to platformy, które pomogą Ci szybko i łatwo publikować nowe blog posty, aktualizować treści na stronie czy dodawać nowe produkty w sklepie.
Twórcy narzędzi dwoją się i troją, aby wszystkie te działania na ich platformach były dla Ciebie jak najprostsze i dawały szybkie rezultaty – nie martw się więc,
że nie dasz sobie rady! Oto kilka propozycji:
- Wordpress i WooCommerce – bodajże najpopularniejsza na świecie platforma
do tworzenia blogów i stron internetowych, wraz z możliwością tworzenia sklepu online. Nieważne, czy zależy Ci na niezbędnym minimum treści na stronie, czy planujesz zaskakiwać klientów stroną bogatą i jedyną
w swoim rodzaju – w Wordpressie znajdziesz wszystkie niezbędne narzędzia. - Wix – kreator stron internetowych dedykowany małym firmom i freelancerom. Znajdziesz na nim mnóstwo prostych w edycji szablonów,
a także możliwość założenia firmowej skrzynki mailowej, domeny, chatu online i innych niezbędników do prowadzenia biznesu. Co ciekawe, Wix oferuje nawet pomoc sztucznej inteligencji w stworzeniu projektu
i treści na stronie. - Shoplo – popularna polska platforma e-commerce, dzięki której założysz swój sklep internetowy bez znajomości programowania i projektowania stron internetowych. W ramach Shoplo masz możliwość wdrożenia płatności elektronicznych, zarządzania wysyłkami kurierskimi, księgowością czy magazynem.
CRM: wszystko o klientach w jednym miejscu
Jeśli czytałeś inne nasze artykuły, to na pewno wiesz, jak cenne są informacje
o klientach dla wszelkich Twoich działań promocyjnych (a jeśli nie czytałeś, nadrób zaległości i uwierz mi –
dane konsumenckie to skarb!). Dzięki nim możesz wdrożyć w firmie strategię CRM (Customer Relationship Management), czyli ukierunkować swoją sprzedaż na budowanie dobrych relacji z klientami,
od pierwszego kontaktu do wieloletniej lojalności. Odpowiednia platforma online pomoże Ci:
- przechowywać dane klientów tak, aby wszyscy zainteresowani pracownicy mieli do nich szybki dostęp i mogli dowiedzieć się więcej o osobie,
którą akurat obsługują; - porządkować dane klientów, “czytać między wierszami” i wyłaniać z nich wartościowe informacje, np. ile czasu mija od pierwszego kontaktu z Twoją firmą do decyzji o zakupie, co najczęściej sprawia, że klienci rezygnują
z zakupu, jaki procent wraca po kolejny produkt czy usługę; - poprawić jakość obsługi klienta i skuteczność sprzedaży w oparciu
o powyższe wskazówki; - znaleźć właściwe sposoby na zwiększenie sprzedaży, a tym samym zwiększyć obroty w biznesie.
W przypadku CRM zakup samej platformy nie wystarczy, musisz także przyzwyczaić się do nowego sposobu myślenia o biznesie –
skoncentrować się na potrzebach klienta i tym, co sami mówią poprzez swoje zachowania
i komunikaty. Jeżeli zamierzasz regularnie zdobywać nowe kontakty i poszerzać klientelę, prędzej czy później nastąpi moment, kiedy brak jasnych zasad sprzedaży i obsługi zacznie przeszkadzać Ci w osiągnięciu tego celu.
Na dobry początek możesz zapoznać się z takimi platformami jak:
- Pipedrive – prosty CRM dedykowany małym firmom, idealny do szybkiego wdrożenia. Oferuje 14-dniowe darmowe demo, więc możesz na spokojnie zapoznać się z nim bez ryzyka finansowego.
- Zoho – jeden z wiodących dostawców CRM na rynku światowym.
Oprócz planów płatnych, mniej lub bardziej zaawansowanych, ma również plan całkowicie darmowy. Nie posiada polskiej wersji językowej,
jedynie angielską. - Livespace – polski system CRM kierowany do małych i średnich firm; dość nowy, ale wysoko oceniany przez klientów i ekspertów. Posiada 14-dniowy plan próbny.
Automatyzacja: mniej powtarzalnej pracy, więcej dobrych efektów
Być może jeszcze nie dotarłeś do tego punktu. Może niedawno się w nim znalazłeś, a może już od dłuższego czasu w nim jesteś i nie wiesz, jak wybrnąć
z kłopotu. To punkt krytyczny w komunikacji z klientem – wiesz,
że trzeba wyjść naprzeciw klientowi i podtrzymać relacje, ale nie masz pojęcia, jak to zrobić, jeśli liczba kontaktów rośnie, a doba ma nadal tylko 24 godziny. Czy tutaj też może pomóc technologia? Zdecydowanie! Narzędzia do automatyzacji wysyłki e-maili, SMSów i wiadomości push w aplikacjach mobilnych odciążą Cię i pomogą lepiej wykorzystać potencjał marketingowo-sprzedażowy, którym dysponujesz.
W platformach do automatyzacji marketingu możesz stworzyć ścieżkę komunikacyjną, którą będzie przechodził Twój przyszły lub obecny klient
w zależności od swoich działań i decyzji.
Na takiej ścieżce dodasz
różne wiadomości, które system wyśle automatycznie, kiedy tylko klient wykona określoną czynność. Na przykład weźmy prostą ścieżkę, czyli regularny newsletter.
W momencie, kiedy osoba odwiedzająca Twoją stronę internetową zapisze się przez formularz kontaktowy, otrzyma podziękowanie za zapis,
a następnie każdy newsletter w dniu, kiedy go wysyłasz.
Możesz stopniowo dodawać inne rodzaje wiadomości, np. powiadomienia o promocjach, oferty urodzinowe, przypomnienia o produktach w koszyku w sklepie internetowym.
Z właściwymi narzędziami na pewno sobie poradzisz. Zerknij m.in. na:
- MailChimp – jedna z wiodących platform do automatyzacji marketingu
z darmowym planem dla małych firm, ceniona za prostotę użytkowania. - Sendinblue – narzędzie nie tylko do automatyzacji wysyłki wiadomości,
ale również z funkcjonalnościami CRM i innymi przydatnymi dodatkami. Również oferuje plan darmowy. - Omnisend – platforma do automatyzacji marketingu dedykowana sklepom internetowym.
Narzędzia do digital marketingu
i sprzedaży – podsumowanie
Czas i uwaga Twój oraz Twoich pracowników nie są nieograniczone, dlatego warto wspomóc się narzędziami do digital marketingu i sprzedaży.
Pomogą Ci one nawiązać bardziej wartościowe relacje z klientami
w bardziej wydajny sposób niż kiedykolwiek wcześniej. Krok po kroku możesz wprowadzać kolejne usprawnienia do codziennej pracy dla siebie i pracowników.
Niezależnie od tego, na którego dostawcę i
jakie narzędzia się zdecydujesz, pamiętaj o jednej ważnej rzeczy: aby automatyzacja marketingu działała,
na początku trzeba zainwestować nieco czasu na naukę i odpowiednie ustawienie narzędzi.
Odpowiedni wybór i niezbędną wiedzę do takiego działania przekażemy Ci podczas kursu digital marketingu i sprzedaży w DigitalBee – zapisz się i zyskaj!